Header image

 

 

Voorstelling

Reglement

Koninklijke Vereniging

Entiteiten

A.V.

Vriendschapsdag

Lidmaatschap

Lijst leden

TTr Geschiedenis

Maj Housiau

St Gabriel

70 jaar Franse Tr

Bevriende Vereniging

Varia

Contact

 

DAG VAN DE VRIENDSCHAP 2011

 

Het bezoek van de fabriek Audi te Vorst was het doel van onze Dag van de Vriendschap 2011 deze woensdag 15 juni. Een week later, ontving de fabriek Audi het bezoek van onze Koning. Twee groepen werden voor dit bezoek van 2 uur opgericht. Alle Audi A1 worden te Vorst vervaardigd die dan naar alle landen worden geëxporteerd, behalve in de VSA die aan zo kleine auto's (nog) niet worden gewend. Ziehier enkele informatie betreffende dit Audi A1.

De Audi A1 is een auto uit de economyclass, die sinds de zomer van 2010 op de markt is. De auto wordt in de Volkswagenfabriek in Brussel geproduceerd. De A1 is een directe concurrent van auto's als de Alfa Romeo MiTo, Citroën DS3, Fiat 500 en in het bijzonder de Mini Cooper die het segment van stadse premium bezet sinds bijna 10 jaar.

Audi Brussel ging begin 2009 tijdelijk dicht voor aanpassingen aan de productielijn voor de A1. In september 2009 is begonnen met de handmatige bouw van een proefmodel, in de zomer van 2010 is vervolgens gestart met de serieproductie van de A1. De A1 is op het platform PQ25 van Volkswagen Polo gebaseerd waar ook de vijfde generatie Volkswagen Polo op gebouwd wordt.

Bij de introductie waren er twee benzinemotoren en een dieselmotor beschikbaar. Een 1,2 liter benzinemotor met 86 pk, een 1,4 benzinemotor met 122 pk. De dieselmotor is een 1,6 liter met 105 pk zijn. Een 7-traps S-tronic met dubbele koppeling is enkel beschikbaar op de 1.4 TFSI-motor.

In maart 2010 toonde Audi de A1 e-tron concept, een hybride variant van de A1. De A1 e-tron is voorzien van een elektromotor van standaard 61 pk met een piekvermogen van 102 pk. De actieradius van de elektromotor bedraagt 50 km en de topsnelheid 130 km/u. De elektromotor wordt bijgestaan door een 254 cc grote wankelmotor die helpt de accu's aan boord bij te laden. Hierdoor wordt de actieradius met 200 km verhoogd en zou de A1 e-tron in theorie 250 km kunnen afleggen zonder op te hoeven laden. De accu's kunnen weer opgeladen worden aan een 380 volt stopcontact en duurt volgens Audi zo'n 3 uur. Ondanks de vele aanpassingen weegt de e-tron toch slechts 1.190 kg.

In september 2010 is Audi gestart met een praktijktest waarbij 20 A1 e-tron modellen in de Duitse stad München zullen gaan rondrijden. Tijdens het project dat in samenwerking met de Technische Universiteit van München wordt gedaan zullen diverse onderdelen onderzocht worden om zoveel mogelijk obstakels naar een serieproductie te doen verhelpen.

 

De camera’s waren niet toegelaten tijdens het bezoek en geen enkele foto van de fabriek Audi A1 kon genomen worden. Na het bezoek zijn wij ons begeven naar de Abdij van Vorst voor de middagmaal. Het koude buffet werd door iedereen geapprecieerd in maatschappij van Mijnheer Daniel Kupczak, Voorzitter van ATNF en van Mijnheer Didier Grassart, Secretaris van ATNF.

De oude Abdij van Vorst was in 1105 opgericht, nabij een stroom, zijrivier van de Senne, ten zuiden van de stad Brussel. De abdij van de Gemeenschap van Adellijke Benedictijnse Dames van Vorst werd zij in 1796 afgeschaft en het volgende jaar verkocht. De gebouwen die de ontmanteling hebben overleefd vormen vandaag een cultureel centrum voor seminaries, banketten en tentoonstellingen van de Brusselse gemeente van Vorst. De abdij en de plaats worden als historisch monument in 1994 ingedeeld.

Bijkomende informaties kunnen op de volgende site gevonden worden:

http://www.abbayedeforest.com/index.php?lang=nl

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Wenst u hoge definitie fotos, vraag het maar aan de webmaster via internet
 

KONINKLIJKE NATIONALE VERBROEDERING DER TRANSMISSIETROEPEN & CIS